lördag 23 april 2011

100 böcker att läsa innan man dör

Feuerzeugs blogg (en helt ny och spännande blogg för mig!) hittar jag inte bara massa intressanta tips på zombieböcker (jag vill läsa många av dem NU, förundras över att nästan ingen finns på biblioteket!!) utan även en lista över 100 böcker man tydligen bör ha läst innan man dör. Jag måste såklart också publicera listan och markera de böcker jag själv har läst. Det som är kursiverat har jag läst annat av samma författare.

1. The Hobbit – J. R. R. Tolkien
2. The Road Less Traveled – Dr. Scott M. Peck
3. Catcher in the Rye – J. D. Salinger
4. In Cold Blood – Truman Capote
5. To Kill a Mockingbird – Harper Lee
6. War and Peace – Leo Tolstoy
7.The Great Gatsby – F. Scott Fitzgerald
8. The Three Musketeers – Alexandre Dumas
9. Les Miserables – Victor Hugo
10. World War Z – Max Brooks
11. Education of a Wandering Man – Louis L’Amour
12. Watership Down – Richard Adams
13. The Iliad – Homer
14. The Little Prince – Antoine De Saint-Exupery
15. The Color Purple – Alice Walker
16. Atlas Shrugged – Ayn Rand
17. Paradise Lost – John Milton
18. Ulysses – James Joyce
19. Dracula – Bram Stoker
20. Pride and Prejudice – Jane Austen
21. A Tale of Two Cities – Charles Dickens
22. Brave New World – Aldous Huxley
23. 1984 – George Orwell
24. Of Mice and Men – John Steinbeck
25. Gone With the Wind – Margaret Mitchell
26. Shogun – James Clavell
27. For Whom the Bell Tolls – Ernest Hemingway
28. The Stand – Stephen King
29. Lady Chatterley’s Lover – D. H. Lawrence
30. Heart of Darkness – Joseph Conrad
31. The Picture of Dorian Gray – Oscar Wilde
32. War of the Worlds – H. G. Wells
33. A Clockwork Orange – Anthony Burgess (okej bara halva)
34. The Prince – Niccolo Machiavelli
35. The Art of War – Sun Tzu
36. The Scarlet Letter – Nathaniel Hawthorne
37. Treasure Island – Robert Louis Stevenson
38. Something Wicked This Way Comes – Ray Bradbury
39. Starship Troopers – Robert A. Heinlein
40. Deliverance – James Dickey
41. Lord of the Flies – William Golding
42. The Dark Knight Returns – Frank Miller
43. Season of Mists – Neil Gaiman
44. The Princess Bride – William Goldman
45. Eaters of the Dead – Michael Crichton
46. The Pillars of the Earth – Ken Follett
47. Night – Eli Wiesel
48. Exodus – Leon Uris
49. Contact – Carl Sagan
50. You Can’t Go Home Again – Thomas Wolfe
51. On the Road – Jack Kerouac
52. Blubber – Judy Blume
53. Foundation – Isaac Asimov
54. The Stranger – Albert Camus
55. The Trial – Franz Kafka
56. Rabbit, Run – John Updike
57. Crime and Punishment – Fyodor Dostoevsky
58. The Lion, The Witch and The Wardrobe – C. S. Lewis
59. The Long Goodbye – Raymond Chandler
60. Absalom, Absalom! – William Faulkner
61. Grendel – John Gardner
62. Hour of the Dragon – Robert E. Howard
63. The Executioner’s Song – Norman Mailer
64. Cop Hater – Ed McBain
65. Moby Dick – Herman Melville
66. A Connecticut Yankee in King Arthur’s Court – Mark Twain
67. McTeague – Frank Norris
68. A Game of Thrones – George R. R. Martin
69. Fight Club – Chuck Palahniuk
70. Titus Groan – Mervyn Peake
71. Slaughterhouse-Five – Kurt Vonnegut
72. Twenty Thousand Leagues Under the Sea – Jules Verne
73. The Divine Comedy – Dante
74. Don Quixote – Miguel De Cervantes
75. Robinson Crusoe – Daniel Defoe
76. Wuthering Heights – Emily Bronte
77. The Wind in the Willows – Kenneth Grahame
78. Charlotte’s Web – E. B. White
79. One Hundred Years of Solitude – Gabriel Garcia Marquez
80. The Magus – John Fowles
81. Foucault’s Pendulum – Umberto Eco
82. Middlemarch – George Eliot
83. Frankenstein – Mary Shelley
84. The Complete Sherlock Holmes – Sir Arthur Conan Doyle
85. The Complete Shakespeare – William Shakespeare
86. Rosemary’s Baby – Ira Levin
87. I Am Legend – Richard Matheson
88. The Compete Plays of Aristophanes – Aristophanes
89. The Science of God – Gerald L. Schroeder
90. The Maltese Falcon – Dashiell Hammett
91. No Exit – Jean-Paul Sartre
92. Alexander of Macedon – Harold Lamb
93. Battle Royale – Koushun Takami
94. We Have Always Lived in the Castle – Shirley Jackson
95. Band of Brothers – Stephen Ambrose
96. Ancient Inventions – Peter James and Nick Thorpe
97. The Telltale Heart and Other Writings – Edgar Allan Poe
98. The Call of the Wild – Jack London
99. The Wonderful Wizard of Oz – Frank Baum
100. The Canterbury Tales – Geoffrey Chaucer

12 av 100 kanske inte är någon höjdarsiffra. Å andra sidan kan man diskutera varför det är just dessa böcker som man måste ha läst. Vissa av dem ingår såklart i den klassiska kanon som ofta ingår i skolans litteraturhistoria och som man också kan diskutera. Jag kan även tycka att det finns fler andra författare som är viktigare som man skulle kunna lägga till eller byta ut mot. Men nu var det just den här listan vi tittade på. Flera av de gamla klassikerna är jag inte ett dugg intresserad av att ta till mig och flera böcker på listan vill jag mer än gärna läsa!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har läst 6 st, hehe... men är inte några av de där serie-böcker? battle royale är iofs en bok och en manga (och boken kom först nu när jag tänker efter), men dark knight returns måste ju vara serie då frank miller är serietecknare?

/Lillasyster

Det mörka tornet sa...

Jag vet faktiskt inte. Har inte alls koll på alla böckerna om jag ska vara ärlig. Inte alla som egentligen är min "cup of tea" heller. Vad man "måste ha läst" är nog ganska individuellt. Varför de just valt "Pestens tid" som måstet från Stephen King får man ingen förklaring till (även om den är bra). Och varför finns inte Emelie Zola med och hade det varit en svensk lista hade såklart Selma Lagerlöf funnits med. Men det är ju min individuella smak. Listan är mest en rolig grej!! :-) Kram

Anonym sa...

jodå, vet att det är en rolig grej, tycker bara det är lite lustigt när folk skriver med serier på boklistor, för mig är det inte samma sak, trots att jag älskar serier :)