onsdag 22 februari 2012

Röd snö

Röd Snö är en ungdomsbok. På omslaget står det från 14 år. Boken uspelar sig under vikingatiden vilket är en miljö som tilltalade mig själv i den åldern. Huvudpersonen är Hallgerd som är dotter till en hövding som gift sig med en kungadotter från Irland. Modern var dock något av en förvildad eldsjäl som tog sitt liv när Hallgerd bara var en baby.

I början av boken är Hallgerd en säregen flicka som går sin egen väg. Det ställer till en mängd problem för henne och gör styvmodern till en fiende. Dock har hon faderns beskydd ända till en dag då hon går lite för långt och när Hallgerd inser detta bestämmer hon sig för att rymma hemifrån. Hon tillbringar en natt i en jaktstuga men bestämmer sig för att gå tillbaka hem morgonen där på. När hon kommit hem igen möts Hallgerd av ett nerbrunnet hos och att hela hennes familj blivit brutalt mördad.

Resten av sitt liv planerar Hallgerd hämden mot de som mördade hennes familj och allt hon gör är en del av den planen.

Jag gillar grundtanken och idéen med den här boken. Till att börja med är det även en riktigt bra bok. Historien berättas utifrån olika personer syn och för varje nytt kapitel får vi lära känna en ny person och veta vad som händer utifrån dennes perspektiv. Detta gör att berättelsen blir väldigt hoppig och att själva röda tråden och grundhandlingen blir väldigt odetaljerad. För mig är Röd SNö enkel bok som ändå är skriven på ett komplicerat sätt. Denna sammansättning skapar en otydlighet runt vad som egentligen händer. Detta kan säkert vara författarens avsikt men det tilltalar inte mig.

2 kommentarer:

Ela sa...

Hm.. stod och höll i den här för inte så länge sedan men ställde tillbaka den innan jag gick till kassan. Den lät mer än okej och omslaget är otroligt snyggt. Fast efter din recension ska jag nog avvakta lite till.

Det mörka tornet sa...

Jag gillade också verkligen omslaget! Det är en sån där bok där baksidesomslaget inte alls stämmer överens med vad boken egentligen handlar om. Jag tyckte också den verkade otroligt lovande men tyvärr...