söndag 6 maj 2012

Cirkeln

Jag tycker inte om att läsa böcker när de är sådär nysläppta och hypade. Därför har jag undvikit Cirkeln trots att den hyllats både här och där. När del två, Eld, släpptes kände jag att jag kunde läsa Cirkeln och att det ändå kunde bli min egen läsupplevelse. Och ja, jag läste och älskade!

Cirkeln har så många olika karaktärer och eftersom den skildrar många olika liv och personligheter så blir den aldrig tråkig. Man vill bara läsa och läsa.

Cirkeln handlar om några ungdomar i gymnasieåldern. Ingen av dem är vänner från början, snarare finns det mobbare och mobbade bland dem. Det som binder dem samman är att de alla är utvalda och att de är utvalda att bekämpa ett krig. Några av dem upptäcker att de har krafter utöver det vanliga. Några av dem risker att bli mördade av en mystisk röst som får det hela att se ut som självmord. Dessa ungdomar måste nu börja samarbeta och hitta ett sätt att förenas trots sina olikheter. Innan de alla har utsatts och dukat under för den otäcka, mordiska rösten.

Vad kan man säga? Jag studsar runt här hemma och väntar på vardag för kanske kanske har Eld hittat hem till min låda då!!

4 kommentarer:

Monika sa...

Jag blev ordentligt överraskad, på ett bra sätt, av Cirkeln. Nu går jag och funderar på hur länge jag kan låta bli att köpa Eld...

Det mörka tornet sa...

Det var samma upplevelse för mig! Detta är en anledning till att jag inte läser vad alla skriver om en bok. Då missar man sin egen upplevelse. Klart du ska köpa Eld!!

bokomaten sa...

Men åh, det här är faktiskt också en av få böcker jag läst när den hajpats som mest, eller strax innan började jag iofs. Hungerspelen, Harry Potter, Twilight, alla fick vänta länge innan jag satte tänderna i dem men den här blev jag såld på på direkten.;) Längtar såå efter Eld.

Det mörka tornet sa...

Har antagligen Eld i min hand i morgon!! Hoppas på mycket lästid den här veckan!! :-)