söndag 8 juli 2012

Bokbloggsjerka 6-9 juli

Veckans jerkafråga lyder: Vilket bokformat föredrar du?
Det enkla svaret är; Pocket, pocket, alltid pocket. Möjligtvis storpocket. Ärligt talat. De som säger sig föredra inbundet, kan det finnas någon annan anledning till det än att det ser snyggare och dyrare ut i hyllan? För pocket är så mycket enklare att läsa och bära med sig. Man KAN inte läsa Stephen Kings 1000-sidors i inbundet format på bussen. Ligger man i soffan och läser riskerar man hjärnskador om boken skulle råka slinta ur handen. Det inbundna formatet är faktiskt det enda negativa med biblioteket tycker jag. Där finns aldrig pocket, bara inbundet. I och för sig får man armmuskler av att släpa hem ett tiotal av dessa tegelstenar men jag föredrar ändå pocket. Priset är också rätt mycket humanare för pocketformatet.

Jag börjar även gilla ljudböcker allt mer eftersom man då kan utnyttja tiden när man är ute på promenader, kör bil eller är för trött för att orka hålla i en bok. E-böcker kan jag inte alls vänja mig vid. Jag tror faktiskt att läsa på datorn är mycket mycket dåligt för ögonen.

7 kommentarer:

Monika sa...

E-böcker skulle jag aldrig klara att läsa på en skärm, det är därför jag köpt en läsplatta. Den har ingen bakgrundsbelysning alls, utan den är som en... bok :)

Faktiskt läste jag Under kupolen i inbundet format på tåget. Den fyllde hela ryggsäcken :)

Det mörka tornet sa...

Hmm..har aldrig läst på en sån platta så det kan jag ju inte uttala mig om men har svårt att tro att en skärm kan bli lika bra som en bok. :)

Läste oxå Under the doome i inbundet. Det var nästan lite fruktansvärt! :)

Leah Alexandra sa...

Jag tycker faktiskt att pocketböcker är snyggare än inbundna böcker. Inbundna böcker ger oftast behagligare läsning i form av större text och mer luftrum.

Fast ja, nu skulle jag aldrig få för mig att läsa en alltför tjock (inbunden) bok på tåget. Det skulle bli alltför tungt att hasa runt på en sådan bok. :)

Författardrömmar sa...

Visst finns det fördelar med pocket, de är bla billigare och tar mindre plats, men jag föredrar ändå inbundna böcker eftersom de håller bättre och så är de som sagt snyggare. Tycker bättre om att hålla i en bok med hårda pärmar än en bok med mjuka pärmar. Men visst köper jag en del pocket jag också.
Ljudböcker har jag aldrig provat och risken är nog stor att jag skulle komma av mig och börja tänka på annat.
E-böcker har jag inte heller provat och känner mig inte manad att göra det heller.
Det är något speciellt med att hålla en riktigt bok i handen.

Bokdivisionen sa...

På mitt lokala bibliotek finns det faktiskt pocket även om urvalet inte är gigantiskt!

Boklysten sa...

Håller med där, det är pocket som gäller... fast några inbundna har även jag i bokhyllan, men det beror till stor del apå att min kära mor envisas med att köpa inbundet till mig (fast hon har sakta men säkert börjat lära sig)

Det mörka tornet sa...

Boklysten: jag med! Det beror till största del på de nyutgivna böcker som man bara måste läsa direkt. Orkar inte alltid vänta på pocketformatet!

Bokdivisionen: Lyx!! Hoppas mitt börjar med snart! Kan dock tänka att pocket slits mycket snabbare än inbundet!

Visst finns det fördelar med både inbundet och pocket men pocket vinner på lättläsbarheten, dvs enkelt att bära med, hålla i och mysigare att krypa upp med.