söndag 16 september 2012

Böcker med snö i titeln

I går begav jag mig till en loppis. Och vad tittar jag mest efter på loppis om inte böcker (det är nästan synd att jag redan har de flesta Stephen King - böcker i min ägo för dem finner man alltid billigt). Även den här gången hittade jag två böcker. Den ena var Ninni Schulmans Flickan med snö i håret. Ärligt talat vet jag inte om det är en bok för mig men jag tilltalas verkligen av framsidan. Och man måste ju testa liksom.

Av någon anledning började jag fundera över att jag har flertalet böcker i min hylla som har just snö i titeln. Det är Orhan Pamuks Snö. Den har jag inte läst. Så finns även Thomas Ringstedts Röd snö. Den har jag heller inte läst men jag tilltalas av spanska sjukan - temat. Tidigare har jag även läst ungdomsboken Röd snö som är skriven av Jan de leeuw. Samma namn på de två alltså. I min bokhylla finns dessutom Fröken Smillas känsla för snö av Peter Hoeg. Någon gång har jag läst nästan halva och tyckt om den men sedan fastnat och aldrig läst färdigt.

Hur kommer det sig att så många böcker med just Snö i titel samlas i min hylla? De har ju klarat både en och annan utrensning. Finns det fler böcker med detta ord i titeln? Ska jag börja samla på böcker med detta ord? Eller ska det kanske bli höstens utmaning? Läsa böcker som har snö i titeln? Så underligt egentligen! Om man ställer detta mot något så har jag "bara" två böcker där titeln innehåller ordet sol!
 


Inga kommentarer: