torsdag 27 september 2012

Det mörka tornet V

Vargarna i Calla är del fem i serien om Det mörka tornet. Och här mina vänner, börjar äventyret ta fart på allvar. Helt klart är det bok fem och sex som är de bästa i hela serien. Har ni inte läst Salem´s Lot så kommer ni definitivt att vilja göra det efter att ha läst den här boken. Fader Callahan är tillbaka!

För övrigt handlar boken om byn Calla. Där föds de allra flesta barn i par. Ungefär en gång i varje generation kommer ett 60-tal vargar ridande från det hemska Åsklag för att röva med sig den ena av varje tvillingpar. Tvillingarna kommer senare tillbaka på ett tåg men då är någon del av deras hjärna försvunnen och de är "törda". Snart kommer vargarna för att göra ännu ett rov. Denna gång tänker byn dock inte titta på helt stillatigande medan vargarna tar barnen och i samma veva vandrar våra vänner revolvermännen förbi. Förutom Callas problem har Roland och de andra sina egna problem att dras med. En viss ödetomt ska snart säljas (och den underbara rosen med den) och Susannah får en ny härlig personlighet. Ja, ni ser att jag hintar en del här men det är bara för att öka spänningen lite. För spännande är verkligen den här boken. Ruskigt spännande!

4 kommentarer:

Monika sa...

Egentligen skulle jag vilja läsa om de här böckerna. Allihop. Men nog speciellt denna. Det var nog här jag gav upp och kände att King är verkligen kung.

Det mörka tornet sa...

Någon gång måste man ju läsa om. Jag har ett svagt minne också så jag mindes såklart inte alla detaljer. Bättre än såhär kan han knappast bli den där King!!

Elisabeth sa...

Jag läste alla delar förra året och kommer ihåg att mina favoriter var del 2, 3 och 5:) Femman för att den gick väldigt fort att läsa just för att den var så spännande.

Det mörka tornet sa...

Jag tycker både femman och sexan är väldigt spännande! Det är ju andra gången jag läser serien men allting har man glömt något!! Älskar de här böckerna!!