måndag 15 oktober 2012

Bokbloggsjerka 12-15 oktober

Här kommer jag och hoppar på helgens jerka i sista minuten. Den här gången är det inte mindre om två (om än snabba) frågor vi ska svara på.

1. Var det rätt person som fick nobelpriset i litteratur?
Jag känner inte till Mo Yan sedan innan och har inte läst någon av hans böcker så jag kan inte uttala mig om huruvida han är rätt eller fel person för priset. Dock hade jag andra person jag hoppades på. T.ex: Nawal El Saadawi, Haruki Murakami, Alice Munro eller Nuruddin Farah.

2. Hur många böcker finns just nu i din att-läsa-hög?
Jag har egentligen två högar. En verklig som existerar i min bokhylla och en fiktiv som bara finns på datorn. I min bokhylla finns just nu 49 olästa böcker. Dock finns det antagligen böcker där som jag inte vill läsa. I min dator finns även ett dokument som heter Vill läsa där jag skriver in böcker som oftast kommit till mitt intresse genom bokbloggare. Där ligger för tillfället 21 böcker som jag gärna vill läsa. Sedan finns ett antal som bara existerar i mitt huvud också!

7 kommentarer:

Monika sa...

Jag har tre olika listor, en verklig, en vill-ha och en nyfiken-på. För att det inte skulle bli för många som svar i den här jerkan så räknade jag bara den verkliga :)

Det mörka tornet sa...

Förstår den tanken men jag kände att jag ville ha med båda. Betar av den fiktiva mer än jag betar av de i hyllorna!

Elisabeth sa...

Jag önskar nästan att min olästa böcker-hög var lika liten men den snittar nog på 400+ i nuläget... :) Jag hoppades också på Murakami!

Det mörka tornet sa...

Jag tycker min räcker gott och väl!!! Du måste ha samlat i många år? Jag köper väldigt sällan böcker nu för tiden och blir stressad av att de bara står där i hyllan!

Elisabeth sa...

Jo, när jag läste till lärare hade jag lästorka och läste inte lika många böcker som jag läser nu så då växte högen ganska fort när jag fick presenter och sådant. Nu på senaste tiden har jag fått böcker av min sambos mamma (en hel flyttkartong!) och hittade många billigt på loppis. Ibland blir jag stressad över att de är så många men samtidigt stör det mig inte jättemycket :)

Det mörka tornet sa...

Haha, då förstår jag! Min nästa fråga blir: Hur får du plats?!

Det mörka tornet sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.