onsdag 7 november 2012

Drakhornet av Oskar Källner

Då har jag just avslutat ännu en riktigt bra ungdomsbok. Den här tillhör fantasygenren och riktar sig till ungdomar i 12-15-årsåldern. Boken heter Drakhornet och ska var första boken i en serie som kallas Nornornas vävnad. Än så länge verkar det bara finnas två böcker i serien. Boken är skriven av Oskar Källner.

Jag måste säga att jag älskar den här typen av böcker. Det är både saga, fantasy och folktro blandat om varandra. Vi får möta troll, näcken, drakar, älvor och flera andra väsen. Dessa är verkligen en frisk fläkt bland alla vampyrer och zombier.

Drakhornet handlar om Erik som vi lär känna då han är på flykt från Stockholm. Riktigt vad det är han flyr ifrån får läsaren inte veta något om. Frågan är om Erik vet själv till att börja med? Först har Erik sällskap av flera andra under sin flykt, däribland Hrolf. Hrolf är som en far för Erik och när några soldater hinner i fatt sällskapet tvingas Erik gömma sig i buskarna och se på medan Hrolf blir kallblodigt mördad. Erik flyr för sitt liv innan hann hamnar i den lilla bygden Kilsbergen. Där blir Erik omhändertagen av kyrkoherden och dennes fru och får dessutom snart goda vänner. Dock är det något som är märkligt med Erik. Inte bara har han en vanskapt fot, han upptäcker även att han besitter unika förmågor som han måste lära sig att behärska. Något som försätter honom i problemsituationer gång på gång. Fler frågor hopar sig snart, som varför kyrkoherden har en stridstränad häst, varför Erik absolut inte får röra det horn Hrolf skickade med till kyrkoherden och hur Eriks nyfunne vän, Hanna, ska undvika att bli bortgift med en gammal gubbe.

Drakhornet är en mycket spännande berättelsen och självklart kommer jag att kasta mig över del två, Skogens hjärta.

2 kommentarer:

Eli sa...

Den ska jag lägga på minnet! Gillar framsidan :)

Det mörka tornet sa...

Ja, det är väldigt mycket manga över den! Tilltalar nog många i målgruppsåldern! :-)