måndag 28 januari 2013

Bokbloggsjerka 25-28 januari

I helgens jerka lyder den intressanta frågan: Är du 100% ärlig i dina recensioner/omdömen? Och det kora svaret är att ja, det är jag faktiskt! De långa svaret: För det första är det här min personliga blogg. Här skriver jag vad jag tycker om olika böcker. Jag skriver vad jag vill. Skulle jag bara hylla för hyllandets skull ser jag ingen mening med att driva bloggen överhuvudtaget. Då kan jag bara skapa ett standarformulär och sedan fylla i det för varje bok. Skulle förlagen sluta skicka mig recensionsex av den anledningen, det är deras förlust. Jag tror inte heller att varken läsare eller författare tjänar på att jag skulle ljuga om något som jag verkligen inte gillar Hatar jag så hatar jag. Samma sak om jag älskar. Dock tycker jag att det ska finnas konkreta anledningar till både varför man gillar eller ogillar. Avskyr tyckande utan grund. Just den biten är det svåra med att skriva "recensioner" om böcker. Är dock den allmänna känslan bara att jag inte tycker om en bok utan att kunna sätta fingret på varför, ja då är det ju så (låter kanske lite motsägelsefull men men). Vad jag vet har jag åtminstone aldrig totalsågat en bok utan att veta varför!

Inga kommentarer: