fredag 1 mars 2013

Vampyrer och mer vampyrer

Jo, jag tänkte ha ett litet tema i min läsning, igen då (gick sådär med det där snö-temat men tar det en annan gång va!). Jag kunde aldrig riktigt känna något speciellt för zombie-böckerna. Antagligen för att zombies för mig passar bäst på film. Grejen med dem är att de ska dyka upp från ingenstans, skrämma vettet ur en och vara äckliga och snedvridna människospillror. Jag gillar inte alls när de börja tänka eller agera med lite hjärna eller känslor. Men vampyrer! De kan vara både vackra, fula, goda, onda, glittra i solljuset eller förgås av det. Man kan inte annat än att älska dem! Många vill ha en djupare relation med dem och för att det ska funka i längden måste man själv gå över till den mörka sidan. Oemotståndliga är de helt enkelt!

Jag tänker inte ha någon speciell tidsgräns på min läsning. Inte mer än att detta ska ske under året. Kanske byter jag inriktning efter sommaren. Kanske inte.

Jag har sedan tidigare läst den gamla klassikern Dracula och även den omdiskuterade serien Twilight. Jag har läst och älskat de två första delarna i The passage. Naturligtvis har jag även läst och älskat Stephen Kings Salems lot (inte helt otroligt att det blir en omläsning på den i sommar). Även i den-av-mig-uttjatade Mörka Tornet-serien förekommer en och annan vampyr. Bara med dessa nämnda så ser man hur otroligt olika vampyrböckerna kan vara.

I den här omgången har jag redan startat med att läsa Smittad som jag snart ska skriva en recension om. Jag har även börjat på första delen i Sookie Stackhouse -serien och i min hylla väntar Fledgling. Jag mottager tacksamt tips på vampyrböcker man bara måste läsa!!

5 kommentarer:

Helena (Fiktiviteter) sa...

Fledgling är fantastisk! Rekommenderar också Sunshine av Robin McKinley och Legend av Matheson, och Carmilla som är min klassikervampyrfavorit.

Det mörka tornet sa...

Jag har hört att den ska vara så bra! spänd på den! Å! Ska lägga tipsen på minnet! Legend är den enda av de där som jag har läst. En vampyrklassiker måste man ju läsa!! Tack!

Anna (Bokstävlarna) sa...

The Vampire Tapestry (Gästspel av vampyr) av Suzy mcKee Charnas är en av de bästa vampyrböckerna jag har läst. Rekommenderas starkt!

Det mörka tornet sa...

Tack för tipset! Vill såklart gärna läsa något som en sådan vampyr-kännare rekommenderar! Är nu uppskrivet! :-)

Cicci sa...

Anne Rices "En vampyrs bekännelse" är ett måste, i alla fall se filmen. Det är första boken i Rice Vampyrkrönika på tio böcker. Läser just nu andra delen i krönikan "The vampire Lestat" och det är riktigt, riktigt bra. Rice är för vampyrerna det Jesus är för kristendomen. ;-) Hennes böcker är grunden till de mesta av vampyrlitteraturen som finns i dag. Har en vampyrbokcirkel och under sommaren ska vi läsa " Flickan från ingenstans" och serien om vampyrerna i Morganville. Kika gärna på min blogg för mer tips. Den bästa vampyrboken jag läst hittills är "Historikern" av Elizabeth Kostova, har du inte läst den så gör det!!!