fredag 5 april 2013

Torka aldrig tårar utan handskar. Del 2; Sjukdomen

Jag antar att det här är en av de få böcker vars handling knappast behöver förklaras närmare. För har man inte läst böckerna har man sett tv-serien.

Den första delen var ändå ganska fin, även om den hintade om vad som skulle komma. Boken slutade med att Rasmus och Benjamin hittade varandra och vandrade genom nyfallen snö. Tillsammans för första gången.

Den andra delen är bara svart. Alla är sjuka eller bär på viruset. Några hinner dö i plågor. Alla är rädda och det värsta är att medierna skriker ut att denna farsot, denna nya digerdöd är bögarnas fel. Vissa tycker att de har sig själva att skylla och de mest extrema menar att denna sjukdom är något bra för då kan de homosexuella "vända om". Om det bara var fiktion. Tyvärr är allting hämtade från riktiga tidningar och riktiga löpsedlar. Tyvärr tror jag inte vi har kommit så jättemycket längre i dag men nu är det andra målgrupper som är ustötta och som får stå till svars för det onda i samhället. Det är en svart bok sm verkligen berör och vi kan bara se fram emot den tredje delen, Döden, med fasa.

Dessutom blir jag så arg på Rasmus!! Hur kan han bete sig sådär mot Benjamin egentligen??!! Och jag blir så arg på sjukdomen! Mest för att den tar Bengt när han nästan nåt sitt genombrott. Att det är många som inte får bli gamla tillsammans. Jag blir mycket arg av den här boken. Och mycket ledsen!

Inga kommentarer: