söndag 27 oktober 2013

Den nya människan av Boel Bermann

Jovisst, också jag har läst Den nya människan av Boel Bermann. Boken där kvinnor slutar föda barn för att senare kunna bli gravida igen. Dock är barnen de då föder inga vanliga barn. Barnen beter sig inte alls som vanliga barn. De visar inga känslor och leker inte. Dock är de väldigt effektiva och arbetar oerhört bra ihop.

Rakel är en kvinna som tidigt inser att de nya barnen är en fara för hela mänskligheten. Barnen iakttar och i grupp reagerar de som en om de upplever fara.

Den här boken är oerhört fascinerande eftersom början av boken sätter fingret på ett problem som åtminstone jag tycker är verkligt. Fertilitet som minskar på grund av att vi blir skaffar barn senare och på grund av att vi är många som har svårt att få barn. Troligtvis på grund av alla kemikalier vi bombas med dagligen. Det är en skrämmande framtid där barn slutar födas. Än mer skrämmer är det att vi skulle börja få barn som är små robotar och som inte svarar alls på våra känslor. För var får vi människor mer bekräftelse än i våra barns ögon?

Överlag tycker jag att den här boken är väldigt välskriven. Rakel är en stark personlighet och en slags förkämpe för den ursprungliga mänskligheten. Man riktigt känner hennes frustration när ingen vill lyssna på hennes rop efter hjälp. Skräcken gömmer sig där mellan sidorna och sipprar ut till mig som läsare. Jag hålls i ett järngrepp.

3 kommentarer:

Monika sa...

Du gillade :) Det gjorde jag också!

Cinnamon sa...

Det låter som en riktogt obehaglig bok..Den måste jag ju läsa.

Det mörka tornet sa...

Monika: Visste att jag kunde lita på dig! ;-)

Cinnamon: Det var den! :-) Och det måste du!! :-)