onsdag 24 september 2014

En man av stil och smak av Anders Fager

Har du inte läst Jag såg henne igår i receptionen vill jag varna för spoilers.

En man av stil och smak fortsätter ungefär där Jag såg henne igår i receptionen slutade. Cornelia har sjunkit ner i vågorna i sin brinnande båt och nu är det istället hennes älskare CeO som är huvudperson. CeO kan inte tro att Cornelia har dött och han försöker leva sitt liv samtidigt som det där som viskar om nätterna blir allt mer högljutt. Återigen vill det krälande kaoset hitta någon som kan utföra de tre ritualerna som kan göra att ett hål öppnar sig och guden kan komma ut för att vandra mitt ibland oss. Till en början vägrar CeO att lyssnar men när kaoset börjar bryta ut runtomkring honom får han välja mellan att se alla han känner och kanske älskar dö en efter en, eller göra det som kaoset vill och bli en slav i mörkret.

Jag gillade Jag såg henne igår i receptionen men jag gillar än mer hur tempot är lugnare i En man av stil och smak. Fager lyckas ge mer personlighet till CeO än till Cornelia trots att Ceo är en riktigt gubbsjuk och slingrig personlighet. Det där som viskar i telefonlurar och i natten är närmare än någonsin vilket ger boken en hårresande känsla av att något vilar och stirrar där bakom din axel. Jag ser fram emot en tredje bok, för det räknar jag såklart med att det blir.

Ett recensionsexemplar från Wahlström &Widstrand.

Inga kommentarer: