torsdag 30 oktober 2014

Raka vägen över himlabacken - en barnbok där barn får vara barn

 

I går var lilltornet och jag på biblioteket. Som en superbra start på höstlovet liksom. Både jag och min unge uppskattar mycket ett besök på biblioteket, Vi både läser och lånar böcker, målar och spelar på I-paden. Den här gången fick jag bara låna med mig tidningar hem eftersom jag redan har flera bibbloböcker här hemma som jag måste läsa först.

Men lilltornet fick mer än gärna låna. Tre böcker lånade han själv. Jag tittade inte så noga på vad det var den här gången men en av böckerna blev en ren fullträff! Boken heter Raka vägen över himlabacken. Den handlar om Frida och Moses som själva ska gå hem till farfar för första gången. De lovar pappa att de ska gå raka vägen och hålla sig på stigen men naturligtvis bara måste de göra massa kul saker på vägen. Som att klättra i träd och ta vara på gamla vagnar. Här har vi en bok där båda barnen får leka och busa utan att de hindras av sina kön, eller sina kläder för den delen. Båda är lika busiga och lika smutsiga när de till slut kommer fram. Dessutom är det inte vita människor som härskar i den här boken. Jag älskar hur den här boken bara handlar om barn. Varför var jag inte förvånad när boken visade sig komma från Olik Förlag.

Inga kommentarer: