söndag 18 januari 2015

Jag är tyvärr död och kan inte komma till skolan i dag av Sara Ohlsson

Berättelsen om en tonårstjej som blir dumpad av sin stora kärlek och som gråtandes och snorandes inte vet hur hon ska leva sitt liv utan honom. Det lät som en bok jag skulle hata. Svaga tjejer som bara lever för en kille, det är ingen bok jag behöver läsa alls. Tjejer som bara lever för killar. Kom igen, ryck upp er tjejer! Jag var dock i sluttampen av en magsjuka och var sådär lagom uttråkad/illamående och behövde något superlätt att läsa. Trots mina tvivel började jag läsa och tur är väl det.  För en sådan där osjälvständig brud är inte Olivia alls! Visst snörvlar hon, mår dåligt och vill inget hellre än att John ska komma tillbaka.

Såsmåningom återuppväcker hon istället sig själv och sin egen sexualitet. Hon börjar leva och göra lite som hon själv känner för, utan att bry sig om vad andra ska tänka om henne. Det är befriande att inte den här tjejen offrar sitt liv för killen. Jag gillar speciellt slutet.

Inga kommentarer: