lördag 6 juni 2015

Den femte vågen av Rick Yancey


Nu kan vi nog konstatera att min läslust kommit tillbaka. Jag läste i alla fall färdigt Den femte vågen på mindre än en vecka. Det är det vanliga tempot jag hade innan min hjärna fick en brainfreeze i några veckor. 

Den femte vågen handlar om Cassie, överlevare efter inte mindre än fem attacker från utomjordingar. Hon befinner sig ensam ute i skogen i väntan på en femte attack. Hon har sett större delen av sin familj bli mördad och sin lillebror bortförd av militärer som troligtvis är utomjordingar. Hon kan inte lita på någon, det enda hon vet är att hon måste hitta sin lillebror. 

Överlag gillar jag den här boken rätt så mycket. Den har ett perfekt inslag av total hjälplöshet och paranoia. Jag kan bara föreställa mig hur hemskt det måste vara att helt plötsligt vara helt ensam. Och de andra människor man råkar stöta på går inte att lita på eftersom de kan vara något annat.

Jag gillar att få tillbakablickarna på hur världen går under. Jag älskar att huvudpersonen är en stark tjej men det hela dras tyvärr ner av att kärlekshistorier alltid måste uppta tonåringars liv oavsett hur utlämnade de är, oavsett hur iskalla världen gjort dem. Dock finns det ändå en viss anledning till att kärlekshistorien alls existerar här så det går väl att bortse från just nu. Jag misstänker dock att den får blomma mer i nästa bok. Vissa osannolika fakta gör att bokens betyg också dras mer och jag tycker det är synd att det blir fler böcker (troligtvis trilogi antar jag) eftersom trilogier oftast brukar börja med en mycket bra första bok, en helt okej andra och en urvattnad trea som drar ner minnet av de två tidigare (Hungerspelen, Divergent. Cirkeln som undantaget här dock!). Men vi får helt klart se för jag måste självklart ta mig an bok nummer två mycket snart!

1 kommentar:

Monika sa...

Kul att du gillade och att läslusten har återvänt. Jag gillade också denna, men det där med att det alltid måste finnas en kärlekshistoria är faktiskt lite trist.